My-Elins mamma har MS

Detta är en bok som funnits i min närhet och som boktips, sedan 2003. Trots att jag länge varit anhörig, är det först detta året som jag blivit nyfiken på ”anhörig litteratur. ” Den här boken handlar enbart om diagnosen -MS, Multipel skleros. En bok som både passar de anhöriga som är små – då bilderna ger enkla och fyndiga illustrationer, på hur ett liv med MS kan vara, både som sjuk och som anhörig. Lika väl passar den för de som studerar och behöver veta mera sakligt om diagnosen.

På var och varannan sida finns välfyllda faktarutor om de tre viktiga S:en
– Symptom.
– Statistik.
– Sjukvård

”Vem, döper sitt barn till My-Elin??”, har jag muttrat varje gång jag slängt min blick på boken i bokhyllan. Inte förrän 1 dag efter att jag läst boken och stolt berättar om det för min mamma med MS diagnos, slår det mig: My-elin är inte ett konstigt namn författaren bara hittat på, utan en ordlek av ordet Myelin. Myelin är nämligen namnet på det hölje som skyddar våra nervtrådar och som får våra signaler från hjärnan att gå riktigt snabbt ut i kroppen, likt elstötar. Myelint går nämligen sönder vid MS. Myelinet är boven vid MS. Plötsligt blev det ett väldigt fyndigt namn och jag gillade boken ytterligare.

Lånad internetbild, så länge

Bok: My-Elins mamma har MS av Barbro Ernemo, skriven åt NHR år 2003 (nu mera Neuroförbundet eller Neuro.)

Om minnyans

"Jag skriver, alltså finns jag" Visa alla inlägg av minnyans

Lämna en kommentar