Några ord med Lena Ekmark som skrev boken Aron & Noras nya mamma

received_10208066643320601

Lena Ekmark med sin bok Aron & Noras nya mamma

– Lite kort vem är Lena?
namn, ålder och vart kommer du ifrån?

– Jag heter Lena Ekmark,59 år, är i från Göteborg, men bor i Skåne nu.

– Vad jobbar du med?
– Jag är undersköterska som arbetar med rehabilitering av personer med hjärnskador.

– Vad fick dig till att skriva denna bok?
-Gjorde små barnböcker till mina barn när de var små.
Väldigt omtyckta.
På min arbetsplats med rehabilitering av hjärnskadade fick jag en förfrågan om jag kunde skriva något som kunde förklara för de mindre barnen vad som händer när mamma eller pappa får en hjärnskada.
”Ett litet häfte eller kanske en bok?” sa de.
Tackade ja och bestämde mig för en bok.
Mer hållbart.

Började skriva. Det var svårare än jag trodde.
Att berätta vad som händer utan att det blev tråkigt var en riktig utmaning.

Men så bestämde jag mig för att ”gå in” i pojken Arons huvud.
Då blev det betydligt lättare.
Ändå ett jättejobb. Tog många timmar och många ändringar blev det.
Viktigt att hålla sig till fakta men att ändå försöka få barnen att skratta här och där.
Utöver texten gjorde jag all illustration i boken.
Även det var ett hårt arbete.
Så en dag stod iallafall en pall med 500 böcker i korridoren på jobbet när jag kom dit.
Med stolthet öppnade jag min första bok.
Som nu delas ut på avdelningen till familjer som har det behovet.
Flera föräldrar har berättat om hur barnet har släppt på sina känslomässiga spärrar och vågat närma sig sin sjuka förälder på ett naturligt sätt.
Det gör mig mycket glad.
Många har beställt böcker efter tidningsartiklar, mässor mm.
Flera sjukhusbibliotek har köpt in boken.
Det finns barnböcker för många olika sjukdomar.
Har dock inte läst dem.
Man kan göra mycket för att hjälpa barn om man vill.
Alla kan.
Kan jag bara hjälpa en familj att stärka banden så är det värt allt jobb som jag lade ner på Aron och Noras nya mamma.

– Avslutningsvis, ditt personligt mantra i livet?
– Mitt motto brukar vara det latinska Age si quid agis.
Betyder ungefär: ‘Seså sätt igång!´

Om minnyans

"Jag skriver, alltså finns jag" Visa alla inlägg av minnyans

Lämna en kommentar