Boken – Aron & Noras nya mamma av Lena Ekmark

Då har jag äntligen lusläst boken som jag köpte i den sista timmen av augusti.
Boken handlar om Aron på 7 år och hans lillasyster Nora. En kväll när hela familjen ska äta sin favorit middag, förändras allt. Deras mamma faller ihop och måste åka in till sjukhuset. Ett blodkärl i hjärnan hade brustit.
Boken är vinklad ur barnens tankar och rädslor över vad som har hänt deras mamma som länge får befinna sig på sjukhus. De får lära känna en ny mamma som inte liknar den mamma de hade förut. Den mamma som jobbade mycket och hängde med på träningar i full fart, var nu en mamma som behövde vila och träna dagligen för att ens orka med en dag i taget.
Och vägen dit var inte ett simpelt steg. Barnen fick se sin mamma lämna sjukhussängen för att sakta men säkert tränas tillbaka med rehabilitering både fysiskt och psykiskt, innan hon kunde återvända hem. Det mamman förr hjälpt sina små att hålla koll på, fick nu Aron och Nora hjälpa sin mamma att ens minnas.

Boken är skriven och illustrerad av Lena Ekmark. Hon arbetar som undersköterska på en avdelning för personer med hjärnskador. Boken riktar sig till barn som blivit anhöriga till personer med hjärnskador, som Stroke till exempel. Med sina egen illustrerade bilder, visar Lenas karaktärer både känslor och hela vårdförloppet och jag älskar citatet:

”..mamma är liksom en ny mamma nu, men ändå samma mamma.”

 

 

Bok: Aron & Noras nya mamma av Lena Ekmark Rehabiliterings-medicinska kliniken, Höör, Region Skåne 2013

Bok: Aron & Noras nya mamma av Lena Ekmark Rehabiliterings-medicinska kliniken, Höör, Region Skåne 2013

 

 

Om minnyans

"Jag skriver, alltså finns jag" Visa alla inlägg av minnyans

2 responses to “Boken – Aron & Noras nya mamma av Lena Ekmark

  • KriStina Persson

    Hej Lena har försökt att köpa boken via länken flertal gånger men ej lyckats. Hur kan jag på annat sätt få denna bok i min ägo☺?

    • minnyans

      Hej, detta är inte Lenas blogg. Jag är enbart Lenas vän och kollega. Har du testat att googla på den? Det gjorde jag och då ska det komma upp att man beställer den via Region Skåne. Så gjorde jag och fick ganska snart efter. Om inte det funkar, så ska jag säga till vår arbetsplats att hålla mer uppsikt på sidan så de inte missar nån beställning eller anordna kontakt med författaren själv. Lycka till

Lämna en kommentar