Projektledare för Neurodagen i Hässleholm 28/9

1443427947934

Då har jag äntligen landat i soffan efter Neurodagen. Efter flera månaders projektarbete, var det äntligen dags för oss 6 från Neuroförbundet Skåne att arrangera denna dag och det tyckte jag minsann vi gjorde bra i Röda Salong.

Sen vintern anlände förra året har vi med hjälp av personalen från riksförbundet i Stockholm – Neuroförbundet , utbildat oss i bland annat opinionsbildning, just för att vi skulle kunna hålla i en Neurodag med fokus på – vikten av rehabilitering för personer med neurologisk diagnos.
Vår lilla grupp blev aldrig större än 6 frivilliga medlemmar från Skånes olika hörn. Vi träffades kontinuerligt för att arbeta fram det vi idag skulle visa upp. Vår grund låg i tidigare Neurorapport som visade på att det var dåligt ställt med rehabiliteringen i bland annat Skåne, trots att behovet är växande stort.

Jag av någon borde veta. Som undersköterska på ett rehabiliteringssjukhus för bland annat personer med diagnoser som ryggmärgsskador och Stroke, ser jag behovet flera dar i veckan. Trycket på sjukhuset är stort och många neuromedlemmar som tidigare varit patienter där, talar varmt om sjukhusets rehabilitering. Samtidigt startades tankar år 2013 om att Orupssjukhuset skulle flytta sin verksamhet bort från det lummiga området uppe på kullen.
Beslut fattades hit och dit, men de som bestämde, insåg snart att både patienter, patientföreningar och personal inte skulle gå med på någon flytt utan villkor som skulle va svåra att uppfylla på kort tid.
Så flyttfrågan lades på hyllan och puttrar likt ett långkok i några år till.
Under tiden minskar verksamheten från stor till mindre, på många sätt, trots att trycket på rehabilitering där aldrig minskar.

Några av mina projektkollegor i Neurogruppen har mycket erfarenheter (goda som dåliga) angående rehabilitering på bland annat Vintersol och Orupssjukhuset.
Och med tanke på att rehabilitering, måste vara en del av deras vardag sedan deras diagnos flytta in i deras liv, är det en självklarhet att de brinner för detta ord. De vill precis som jag:

Att dem och alla andra med neurologisk diagnos, ska få rätt till den individuella rehabiliteringen som behövs för att deras välbefinnande.

För att detta ska ske, krävs samspel mellan sjukvård, politiker och tjänstemän. Men nånstans på vägen haltar det och många faller mellan stolarna.

Många lokala, regionala och även Riksförbundet, håller i en Neurodag och alla vill vi nå ut på olika sätt. Vi ville fånga upp våra medlemmar runt om i vårt Skåneland. Men även länets tjänstemän, sjukvårdspolitiker och sjukvårdspersonal var inbjudna för att samlas under samma tak, som medlemmar och andra nyfikna.
Tyvärr kom inte så många som man kunnat hoppas på, men samtidigt så är det ju måndag och det brukar ju ställa till det i kalendern för många som jobbar eller dylikt.
Jag hade tagit ledigt för att medverka på denna dag. Dock blev min planerade medverkan bland publiken, inte som jag tänkt mig, då jag behövdes utanför Röda Salong.
Men vad jag hört och sett på våra utvärderingspapper så är majoriteten av besökare rätt nöjda med den dag vi faktiskt ”byggt” ihop.
Jag måste erkänna att jag varit super stressad över detta arrangemang, då vi ville få det så perfekt som möjligt för alla.
Vi kanske inte kunde erbjuda ordet ”perfekt”, men vi gjorde så gott vi kunde efter våra förutsättningar, som liten grupp som ville nå ut till större grupp.
Att höra besökarna diskutera sinsemellan om dagen, på vägen ut efter 6 timmars konferens och att höra våra inbjudna tala om vidare samarbete efter detta, det mina vänner – det är belöning för mödan.

 

Stort tack till alla som hjälpte oss idag. Stort tack till våra utställare –Valjevikens folkhögskola, Furuboda, Elektronikservice i Hässleholm, Söderåsens ridsjukgymnast och Neuroförbundet Hässleholmsbygden. Stort tack till Sjukvårdsdirektören, sjukvårdspolitikern, neurologen, psykiatrikern, vår neuromedlem Anders och vår ordförande Olof Hedbergför att ni tog er ledigt för att medverka på denna dag för att tala, lyssna och svara på frågor. Tack till Norra Skåne som uppmärksammat detta i tidningen 2 gånger och för att ni va på plats idag.
Och ett allra sista och viktigaste tack – Tack till mina kära projektkollegor, utan er hade detta inte varit möjligt.

”Tillsammans är ni starka”

Nu är det slut som arrangör, men till helgen är det dags för mig att vara besökare på länets andra Neurodagar.

 

(För att se några av MINA bilder från idag den 28/9 – Sök på #neuroförbundet på Instagram)

// Amelie Nubia Hedberg
Projektledare för rehabiliteringsgruppen i Neuroförbundet Skåne

1459172_460223604119058_5302163514813916290_n

(Har flyttat det här inlägget från min andra blogg)

 

On september 29, 2015 kl. 8:39 f m said:

Hej

Bra jobbat. Vilket seriöst arrangemang!

Vänliga hälsningar
Max Ney
Kommunikationschef Neuroförbundet

 

Om minnyans

"Jag skriver, alltså finns jag" Visa alla inlägg av minnyans

Lämna en kommentar